maandag 7 februari 2022
Panamakanaal Transit Januari 2022
donderdag 13 januari 2022
San Blas eilanden december 2021.
maandag 1 november 2021
martinique
Martinique,
januari-mei 2021
| Aankomst Martinique, ankerbaai bij Le Marin |
De eerste weken op Martinique hebben we ons vooral toegelegd op het groot onderhoud, de boot is al een paar jaar niet uit het water gehaald, de antifouling moet weer aangebracht worden. Daarnaast moet het probleem van de gebroken roerbouten opgelost worden, en ook dat kan alleen als de boot op de kant staat. Verder zijn we niet helemaal tevreden met de opbrengst van de zonnepanelen, ook daar willen we eens goed naar kijken. Elke dag de motor aanzetten om de accu's weer op peil te krijgen is NIET leuk, het maakt lawaai, kost diesel en is bovenal slecht voor het milieu. Ook omdat eiland hoppen nog steeds niet mogelijk is zonder quarantaines en dure pcr-testen, besluiten we voorlopig hier maar even te blijven.
We halen
overal onze informatie op zowel lokaal bij Carib Metal, als bij Jefa
steering in Denemarken en Remco Sol, de bouwer van de boot. Ook Arjan de Boer van AJB Yachting en onze walkapitein Arie, hadden goede adviezen. Iedereen werkte goed mee, heel erg fijn. Bij Carib Metal hebben we
regelmatig een gesprek met Pilo, een vreselijk aardige en kundig technicus. Hij
haalt ons ook over om een frame achterop te laten maken voor een groot
zonnepaneel in plaats van panelen aan de zeereling. Wij zijn huiverig om het
sportieve uiterlijk van de boot aan te tasten, maar hij verzekert ons dat het
mooi in lijn van de boot zal blijven.
Daarnaast maken we afspraken met de werf om de boot uit het water te halen. Alles lukt goed, maar het is wel druk, we moeten wel een paar weken wachten voor dat alles gepland is.
Ook zelf hebben we nog wel wat klussen te doen zoals groot motoronderhoud, zeilen reparatie, de luikafdichtingen nazien en een nieuwe hoes voor de bijboot en de gebruikelijke kleine dingen die je dagelijks ontdekt.
Intussen gaan we wat van de omgeving van Le Marin bekijken, maar het eiland verder verkennen doen we als alles afgerond is. Aan boord is nog genoeg te doen.
Na enige tijd gaat de boot op de kant en kunnen we aan de slag, poetsen en schilderen is wel wat naders in deze hitte, maar het is te doen. Het roer te laten zakken is wel een probleem, de roerkoning zit muurvast. Gelukkig helpt Pilo mee, en met behulp van een forse poelietrekker lukt het om er beweging in te krijgen. Als het roer naar beneden is wordt de oorzaak van het probleem duidelijk. Het gat waar het bovenlager inzit is te groot, bij de montage heeft men dit met kit opgevuld, maar dat is inmiddels vergaan. Een wat knullige productiefout die we van de Winner werf niet verwacht hadden. We lossen het op dor het gat met polyester op te vullen totdat het bovenlager precies past en de bouten alleen maar de functie hebben om de zaak op zijn plaats te houden. En ook gaan we iedere keer als de boot de kant op gaat, het roer even laten zakken en inspecteren. Zo leer je iedere keer wat.
![]() |
| Het frame voor het zonnepaneel is gemonteerd. De grote kraan er naast staat er voor de show bij.... |
De boot kan het water weer in en we kunnen wachten totdat het frame klaar is. Het zonnepaneel is al aangeschaft, de bekabeling en de regelaar kunnen we alvast aan gaan leggen en aangesloten worden. Als dan enige tijd later het frame meren we nog voor een dagje af bij de werf, waar deze gemonteerd wordt. Hiervoor is een deel van ons achterhek afgezaagd (dat doet echt pijn!), en er is een dikkere buis opgelast. Nu hebben we stroom genoeg, dachten we, maar helaas, er wordt amper bijgeladen! Blijkt na veel onderzoek en hulp op afstand van Bob, dat de laadstroom naar de startaccu gaat! Gelukkig is dit snel verholpen. Het resultaat is geweldig, we hebben stroom genoeg voor alles en hebben zelfs nog over om de waterkoker te gebruiken, dat scheelt heel veel gasverbruik.
![]() |
| De bijboot krijgt een UV beschermhoes. |
Nadat de klussen geklaard zijn gaan we naar de baai van St Anne, waar we een mooie ankerplek vinden met uitzicht op Club Med. Omdat dit resort gesloten is vanwege de Covid, kunnen we gebruik maken van het prachtige strand, wat ook een leuke snorkelplek bleek. Ook hebben we daar mooie wandelingen gemaakt over het schiereiland met de mangroves en naar de oostzijde van het eiland waar de Atlantische Oceaan op losbeukt. Martinique blijkt een in landschap veelzijdig eiland te zijn, soms dor, vulkaanebied, soms met hele weelderige bossen, waarin lopen echt een kunst kan zijn. Zeker als het dan ook nog keihard regent, want juist, daarom is het bos zo groen.
| Boswandeling |
| Waterpunt langs de weg, zo uit de heuvels |
Met name bij St Anne hadden we regelmatig contact met andere zeilers van over de hele wereld, en natuurlijk ook uit Nederland, en regelmatig zaten we bij elkaar op de borrel.
| Sunset over over de ankerbaai |
| Slaven monument |
Ook huren we
nog een auto om heel Martinique te bekijken, we maken hier we mooie wandelingen
en zien prachtige watervallen, waar we dan ook wel onder willen staan. Onze uitstapjes met de auto lukken nog net op tijd, de Covid
besmettingen gaan ook hier pieken, waardoor er veel dicht gaat en je niet ver
mag reizen.
| Afkoelen onder de waterval |
De lock down-controle op zeilboten is gelukkig niet streng en we gaan weer zeilen om andere baaien aan te doen. De mooiste is toch wel Anse Noir, een kleine baai met zwart zand. Met name op de door-de- weekse dagen was het erg rustig en vaak hadden we de baai voor ons alleen. Ook was dit een super mooie snorkelplek, de zeeschildpadden zwommen om je heen.
| Ankerbaai Anse Noir, met het zwarte vulkaan strand |
| Lokale vissers in Anse Noir met hun speciale vistechniek |
| Zeilend langs Diamant Rock was erg imposant |
| De rijdende groenteboer, met overheerlijk fruit, |
| Het resultaat |
Inmiddels is op Martinique het vaccinatie programma opgestart, alleen de lokale bevolking geeft er niet veel gehoor aan. Hierdoor ontstaat er een overschot en die willen ze gelukkig wel kwijt aan geïnteresseerde zeilers. Wij maken daar dankbaar gebruik van, hoewel dat wel betekent dat we wat langer op Martinique blijven, maar dat hebben we er graag voor over. En nog voordat we in Nederland aan de beurt zouden zijn geweest, zijn we hier volledig gevaccineerd met het Pfizer vaccin! Dat was heel fijn, maar kostte toch wel zo’n zes weken. Het weer gaan zeilen lokte, maar we moesten nog even geduld hebben. Zo stond Guadeloupe op het lijstje en ook St. Vincent en de Grenadines. De eerste werd vanwege de Covid weer gesloten, en op St Vincent, ongeveer 100 kilometer van ons verwijderd, besloot de vulkaan La Soufriere uit te barsten: het werd zelfs zwart van de as op onze boot. Dus ook geen eiland om te bezoeken.
![]() |
| Gevaccineerd op Martinique |
Inmiddels
hebben we onze tweede vaccinatie ook gekregen en kunnen we verder. Op Grenada hoef je niet meer in quarantaine als je volledig gevaccineerd bent, dat
geeft hoop. We maken nu het plan om door te gaan naar het eiland Carriacou,
deel van Grenada, om vervolgens naar Grenada te gaan . Van
daaruit dan door naar Bonaire en Curaçao, om veilig te schuilen voor de orkanen
in het orkaanseizoen. De andere eilanden in de Carieb zullen we dus (nog) niet aandoen,
op zich wel jammer, maar dat is dan maar zo.
Hoewel
Grenada dus wat soepeler is naar reizigers, is het toch wel een gedoe om er te
komen; zowel een PCR test op Martinique als bij aankomst op Carriacou is
vereist. Op Martinique is die gratis maar op Carriacou kost die 150 USD pp.
Daarnaast moet je vooraf alles online toestemming vragen en aanmelden.
Ontspannen eiland-hoppen is er nog steeds niet bij. Maar het lukt en op 20 mei
kunnen we vertrekken.
| Vertrek uit Martinique |
vrijdag 23 juli 2021
Suriname 21
november 2020, 9 januari 2021.
Ons
verblijf in Nederland was dus niet twee weken, maar tien maanden. De polsbreuk
was absoluut niet genezen toen het gips eraf kwam, en de arts gaf aan een
complexe operatie te moeten uitvoeren. Dat was de eerste vertraging, we moesten
de terugreis uitstellen tot begin april. Maar vanwege de plotselinge corona
uitbraak ging alles op slot en konden we voorlopig niet meer terug!!

In Les 2 Alpes 
Op de motor de Galibier op 
Onderweg naar Lac de La Muzelle
Dit
verzachtte het gemis van de reis en de boot wel een beetje, maar de onzekerheid
wanneer we weer terug kunnen was bijzonder vervelend. Temeer dat we heel weinig
bagage bij ons hadden en de boot niet 'geconditioneerd' hadden. Gelukkig hield
Noël de zaak goed in de gaten en ook andere zeilers die langs kwamen
controleerde de boot, de zeilen die we er nog op hadden staan werden zo ook
door andere zeilers eraf gehaald. Dat was weer een zorg minder.
Niettemin
waren we voortdurend druk in de weer om toestemming te krijgen toegelaten te
worden in Suriname. Zowel Jos als Noël hielpen ons daarbij, maar vooralsnog
lukte het niet, het desbetreffende bureau reageerde niet op mails, app's en de
telefoon werd niet eens opgenomen.
Ook
namen we contact op met de Nederlandse ambassade, die konden aanvankelijk ook
niets doen, maar gelukkig kregen we contact met de consul, en kreeg het
uiteindelijk wel voor elkaar. 21 november konden we terug met speciale
toestemming op een repatrianten-vlucht.
Langzaam
daalt het vliegtuig en zien we de Suriname opdoemen. We gaan al een beetje
bekende plekken herkennen. We kunnen niet wachten tot we het vliegtuig uit
mogen, helaas zullen we nog even moeten wachten. De passagiers mogen rij na rij
het vliegtuig verlaten om vervolgens op het vliegveld de diverse
Covid-procedures te doorlopen. Uiteraard zijn er mensen die niet willen wachten
en toch zich naar voren dringen, ze worden door het cabine personeel weer teruggestuurd.
Het heeft
voor ons nogal wat voeten in aarde gehad om met deze repatriantenvlucht mee te
mogen. Suriname laat sinds maart 2020 geen buitenlanders meer het land in, ook wij
niet, hoewel onze vele verzoeken om terug naar onze boot/huis te mogen. Mails
en app’s werden niet beantwoord, telefoons niet opgenomen. Ook het consulaat in
Amsterdam kon ons niet verder helpen, we werden er wanhopig van. Uiteindelijk
hebben we contact opgenomen met de Nederlandse ambassade in Paramaribo, die
konden ons ook niet verder helpen. Gelukkig na een mail waarin we aangaven ten
einde raad te zijn, werd de consul ingeschakeld, toen ging het snel. Met twee
weken zaten we in het vliegtuig.
Dat waren
wel twee hectische weken, we stonden eigenlijk al 10 maanden hier al klaar voor
maar de diverse dingen we wilden meenemen stonden op diverse plaatsen
opgeslagen. Daarnaast moesten er nog zaken geregeld worden zoals tandarts
bezoek, fysio, PCR test, quarantaine in Suriname etc. Maar we waren erg blij
terug te mogen dus we hadden het er graag voor over. En op 20 november om 7 uur
s ’morgens stonden we op een leeg Schiphol voor een overdrukke incheckbalie,
ook weer een onwerkelijke beleving.
Na een uur wachten
in het vliegtuig zijn wij er dan ook aan de beurt om de procedure te doorlopen
en gaan we de vliegtuig trap af. De warmte komt als de spreekwoordelijke warme
deken op je af maar gelukkig kunnen we doorlopen tot in de hal en hoeven niet
in de zon te wachten.
Als alles in
orde is mogen we door. We hadden graag gehad dat meneer Lok van taxi bedrijf
Rishi ons op kwam halen maar de autoriteiten geven alleen bepaalde
taxibedrijven toestemming om passagiers te vervoeren. We stappen in een taxi
met een flink gezette chauffeur, hij is aardig en vertelt ons wat over de
situatie in Suriname. We begrijpen dat de schrik voor corona hier er flink
inzit. Op eens slaat de schrik toe bij de chauffeur en raakt hij lichtelijk in
paniek, Hij heeft zijn vogeltje in het kooitje op het vliegveld laten staan.
Veel mensen houden hier een zangvogeltje in kooitjes, elke zondag morgen
verzamelen ze zich op het grote grasveld bij hetrgeringsgebouw in Paramaribo. Er wordt druk gebeld en ergens
onderweg stopt hij en spreekt iemand aan, die wil zijn vogeltje wel even
ophalen, dat geeft weer rust in de taxi.
Na een klein
uurtje rijden en de onze eerste tropische regenbui sinds lange tijd arriveren
we op Marina Waterland. Noël wacht ons al op, het bier en de frieten staan al
klaar, een warm welkom.
| De Windsong is weer snel opgepoetst |
Als we de
volgende morgen wakker worden schrikken we toch wel wat als we onze bruin
uitgeslagen boot bij daglicht zien. Veel werk aan de winkel, vanwege de
quarantaine die we op boot mogen uitzitten hebben we daar nu wel voldoende tijd
voor, als ook het achterstallig onderhoud inhalen. We maakten ons flink zorgen
om de watermaker die we niet geconditioneerd hadden achtergelaten, maar
gelukkig na de diverse spoelbeurten blijkt die gewoon goed te werken.
Langzaam als
de dagen voorbij gaan wennen we weer aan de tropen; brulapen, luiaards, vogels
en helaas ook de muggen. Niettemin zijn we blij weer op onze boot en in
Suriname te zijn.
Na 10 dagen
is de quarantaine voorbij en mogen we vrij rond lopen. We zien weer de mensen
die we tijdens ons vorig bezoek ontmoet hebben, ook komt Peter, de consul die
ons geholpen heeft, met zijn vrouw Ank langs, we hebben een aangename middag.
Omdat we nu
ook weer zelf kunnen rijden huren we een auto bij Rishi en kunnen zelf op pad
en de dingen gaan zien die we de vorige keer moesten laten lopen.

Zo komen we weer langzaam in ons reisritme, we bezoeken prachtige plekken zoals ondermeer Fort Amsterdam, plantage Peperpot, de Jodensavanne, Atjoni en maken een mooie korjaaltocht in de stroomversnellingen bij Bakaboto. Met Herbie en Maddie van het Amerikaanse zeiljacht Wisdom bezoeken we Brownsberg, de enige tocht die we met een gids kunnen doen. Vanwege de Covid restricties is er nog veel gesloten.
| Plantage Peperpot |
| Plantage Peperpot |
| Plantage Peperpot |
| Jodensavanne |
| Jodensavanne |
| Kruispunt Atjoni |
| Op weg naar Bakaboto |
| Korjaaltocht op de rivier |
| Zwemmen in de stroomversnelling |
| Brownsberg |
| Brownsberg |
| Met Herbie en Maddy naar Brownsberg |
Met kerstmis
houden we een barbecue op de haven met de bemanning van de Choctaw en de
Zeevalk, en dat doen we dunnetjes over op oudejaarsavond. Het is rustig op de
Marina vanwege de lockdown, maar het vuurwerk bij de Bouterse buren is
overweldigend.
Langzaam
maken we ons op weer door te gaan, het kriebelt om weer op zee te zijn.
Aanvankelijk wilden we naar Trinidad-Tobago, maar dat is nog steeds gesloten.
Grenada is een mogelijkheid maar met
alle verplichte en dure PCR testen en lange quarantaine tijd niet erg
aantrekkelijk. De keuze valt op Martinique. Na een ruim een jaar gaan we weer
zeilen!!
| Hindu begraafplaats in Paramaribo |
| Zonsopkomst over de Suriname rivier |
Op 6
januari, vertrekken we uit Marina Waterland, uitgezwaaid door het team van de
Marina en de bemanningen van de Choktaw en de Zeevalk, gaan we stroomafwaarts de
Suriname rivier af. We passeren de vele nu voor ons bekende plekken die we zelf
bezocht hebben.
Tegen de avond zijn we de riviermonding uit, we melden ons nog af bij de Kustwacht, die ons een een goede reis wenst en graag tot ziens! Met enige weemoed dat we altijd hebben bij vertrek zwaaien we nog even naar het Suriname en bedanken we de o zo vriendelijk bevolking voor de gastvrijheid. We zijn weer op de oceaan, hoewel het eerst nog wel wat als de Waddenzee uitziet met bruin water en vele ondieptes.
De tocht
valt wel wat tegen, de zee is onrustig, en de wind komt meer van voren dan van
opzij. Lang niet gevaren te hebben eist zijn tol, Yolanda wordt zeeziek en zou
dat de hele reis van drie en een halve dag blijven. Ook krijgen we water binnen
door de luiken, In Suriname zijn er tijdens de tropische regenbuien bakken
water overheen gegaan zonder te lekken, maar dit is toch heftiger. Provisorisch
proberen we het wat schoon te maken en in de rubbers in te smeren, maar
helemaal dicht zijn ze toch niet. Weer een leermoment! Een ander probleem is
het afbreken van de bouten van het roerlager. Zeker iets om op Martinique
grondig aan te pakken
Na een toch
redelijk snelle overtocht komen we na die en een halve dag aan bij Martinique.
Als we de baai bij Le Marin binnen varen komt net onze Hollandse trots, de
zeilende vrachtvaarder Tres Hombres naar buiten varen, we begroeten elkaar in
het Nederlands. Het is een prachtig gezicht als we elkaar passeren.
![]() |
| De Tres Hombres vaart uit |
We gaan in
de baai voor anker en rusten eens goed uit van de tocht. De volgende ochtend
gaan we het land op en kunnen we ons weer verwennen met Frans eten in de
supermarkten. Ondanks de Corona is er toch redelijke vrijheid hier.
We gaan ons
opmaken voor groot onderhoud de komende tijd.








